بطور خلاصه بايد از گرم شدن و جوش آوردن موتور و آب رادياتور موتور ديزل جلوگيري نمود.
عمومي ترين نشانه هاي سوختن واشر سر سيلندر ديزل ژنراتور كامينز سه مورد زير است:
كم شدن آب موتور
داغ كردن موتور
وجود دود سفيد در اگزوز
كارتل:
كارتل در حقيقت همان محفظه اي است كه روغن ديزل ژنراتور را نگهداري مي كند و در زير محفظه ميل لنگ نصب مي شود.
يك واشر لاستيكي مابين كارتل و محفظه ميل لنگ قرار گرفته است كه كارتل را آب بندي مي كند.
ظرفيت كارتل روغن موتورها بنابر كوچكي يا بزرگي موتور ديزل، امكان دارد بين ۳ الي ۲۵۰ ليتر گنجايش داشته باشد.
شكل كارتل به اين صورت است كه قسمتي از آن گودتر از باقي قسمت هاي آن است كه لوله مكنده پمپ روغن نيز درون آن قرار دارد.
پيچ تخليه روغن هم در همين بخش قرار دارد كه معمولا پيچ تخليه خاصيت آهنربايي دارد تا براده هاي فلزي وارد شده به سيستم روغن كاري را جذب نمايد.
جنس كارتل
در مدل هاي موتور برق كوچك اصولا جنس كارتل از چدن و يا آلومينيومي با ضخامت و وزن بالا مي باشد كه به آساني گرماي روغن را به محيط انتقال مي دهد.
اما در موتور ديزل ژنراتورهاي داراي كولر روغن، اصولا جنس كارتل، فولاد يا آلومينيوم است.
همچنين در سري هاي جديد ولوو كه جهت كاربرد در ديزل ژنراتور توليد شده اند، كارتل از جنس كائوچو است كه هم مقاومت بالاتري دارد و هم از وزن كم تري برخوردار مي باشد.
۲-ميل لنگ . ميل بادامك. و چرخ دندها
ميل لنگ و كاربرد آن:
ميل لنگ قطعه اي است كه حركت رفت و برگشت پيستون را به حركت دوراني تبديل ميكند.
لنگ هاي اين قطعه به پيستون متصل است و مستقيم حركت خطي آن را به حركت دوراني تبديل ميكند.
در موتور هاي ديزلي خطي به تعداد سيلندر ها لنگ داريم ولي در موتور هاي خورجيني و يا V شكل تعداد لنگ ها نصف تعداد سيلندر مي باشد.
دليل آنكه در موتور هاي ديزلي با لاي ۶ سيلندر به صورت خورجيني ساخته ميشوند اين است كه به دليل گرماي زياد و افزايش طول ميل لنگ ، از تاب برداشتن موتور جلوگيري شود.در انتهاي ميل لنگ فلايويل به آن متصل مي شود كه موجب كاهش لرزش ميل لنگ ميشود.
در سر ديگر ميل لنگ چرخدنده اي متصل است كه معمولا ميل بادامك را به حركت در مي آورد و در جلوي آن پولي وجود دارد كه جهت حركت دينام ، كمپرسور و… استفاده مي شود.
جنس ميل لنگ معمولا از فولاد ، كربن و يا آلياژ فولاد و يا فلزهايي مثل نيكل و كروم ساخته مي شود و با توجه به دماي بالا درون موتور به منظور خنك شدن زود تر ميل لنگ ها در ساخت آن از واناديوم استفاده مي شود.
عمدتا خرابي هاي ميل لنگ به دليل نرسيدن روغن به آن و يا در اصطلاح خشك كار كردن آن است كه عمل آن ضعف در سيستم روغنكاري است.
دو نوع خرابي ميل لنگ وجود دارد :
۱- شنيدن صداي تق تق كردن در هنگام كار كردن آن كه به اصطلاح ميگويند موتور ياتاقان زده است
۲- قفل كردن موتور كه در اين حالت موتور به هيچ عنوان نمي چرخد و روشن نمي شود.
۳-كليه واشر ها شامل قسمت بالا و پايين . اورينگ ها . كاسه نمدها. پولك هاي فلزي
اورينگ چيست
اورينگ يك نوع واشر مكانيكي براي آببندي با سطح مقطع O شكل است. اورينگها مي توانند به صورت استاتيك يا دايناميك مورد استفاده قرار گيرد. كاربرد دايناميك آن عبارتند از شفت هاي دوار پمپ و پيستون هاي هيدروليك سيلندر.
اورينگ يكي از رايج ترين واشرها در طراحي ماشين ها است زيرا ارزان هستند، بسيار ساده هستند، مطمئن هستند و نصب آساني دارند. آنها مي توانند ده ها مگاپاسكال (هزاران اسب بخار) فشار را تحمل كنند.
اورينگها را مي توان به وسيله اكستروژن، قالب گيري تزريقي، قالب گيري فشار يا قالب بندي انتقالي توليد كرد
oring-dimensions اورينگ
oring-dimensions اورينگ