عوامل موثر برقي

۱۱ بازديد

ديزل ژنراتور تركيبي از يك موتور ديزل و يك ژنراتور ميباشد كه محورهاي آنها با يكديگر به صورت مكانيكي كوپل شده اند. گاورنر ديزل ژنراتور با تنظيم ميزان سوخت ورودي به موتور ديزل، به كنترل سرعت آن مي پردازد. مدل هاي ديناميكي موجود براي ديزل ژنراتور برخي خصوصيات كاركرد عملي آن به همراه سيستم كنترل سرعت (نوسانات ناميراي سرعت) را توجيه نمي نمايد. در اين مقاله با توجه به خصوصيات عملي كاركرد ديزل ژنراتور، اين مدل اصلاح شده و به كمك آن اثرات ديناميكي يك سيستم كنترل سرعت (گاورنر) بر روي ديزل ژنراتور كامينز بررسي شده است. سپس ضمن مقايسه روش هاي مختلف طراحي كنترل PI، يك روش كنترل كه قابل تنظيم توسط اپراتور همراه با به كارگيري حداقل امكانات باشد، انتخاب شده است. با توجه به خصوصيات لازم براي صنعتي شدن گاورنر و نتايج شبيه سازي، يك دستگاه گاورنر با خصوصياتي مانند قابليت كنترل سرعت، افت دائم براي كاركرد موازي، صفر كردن سوخت ورودي در هنگام افزايش سرعت از حد مجاز، حفاظت در برابر از دست دادن سيگنال سرعت ورودي و قابليت فرمان پذيري از جانبي ها طراحي و ساخته شده است كه بلوك دياگرام گاورنر طراحي شده شرح داده خواهد شد. نتايج آزمون عملي گاورنر ساخته شده بر روي ديزل ژنراتور، نشان دهنده حل مشكل نوسان سرعت ديزل ژنراتور به صورت ناميرا مي باشد.عنوان موتورهاي ديزل كه به نام موتورهاي اشتعال بر اثر فشار بالا نيز شناخته مي شوند، از نام دكتر رودلف ديزل اقتباس گشته كه در حدود سال 1893 در آلمان اختراع آن را به ثبت رسانيد. اين موتورها از نوع موتورهاي احتراق داخلي محسوب مي شوند زيرا اشتعال در داخل موتور انجام مي شود. اساس اين نوع موتور از نظر ساختمان و طراحي مشابه موتورهاي بنزيني مي باشد كه آن هم نوعي موتور احتراق داخلي بوده ولي اختلاف آنها در طريقه ورود سوخت به سيلندرهاي موتور و شيوه وقوع احتراق مي باشد.

در موتورهاي بنزيني، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سيلندر مي شود و اشتعال بر اثر يك جرقه الكتريكي توسط شمع ايجاد مي گردد. در موتورهاي ديزل، سوخت به شكل پودر شده و به درون سيلندر تزريق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالاي داخل سيلندرها حاصل مي شود.

نام اشتعال بر اثر فشار بالا بر اساس عملكرد موتور انتخاب شده است. موتورهاي ديزل بر مبناي نسبت فشار بالا طراحي شده اند كه در نتيجه فشار بالا، درجه حرارت هواي فشرده شده داخل محفظه احتراق، بالا مي رود. درجه حرارت به قدر كافي بالا بوده تا پس از تزريق سوخت به داخل محفظه احتراق، اشتعال رخ دهد. بنابراين مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همين دليل اين نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا ناميده اند.

سيستم سوخت رساني در موتور ديزل به اين ترتيب عمل مي كند كه ابتدا گازوييل از باك توسط پمپ برقي گرفته شده و پس از عبور از فيلتر وارد پمپ فشار بالا مي شود. اين پمپ كه نيروي خود را ازميل سوپاپ مي گيرد فشار سوخت را بسيار بالا مي برد و به درون ريل سوخت-رساني فشرده  مي كند. اين ريل مشترك بين تمام سيلندرها است و تمام انژكتورها به اين ريل انشعاب دارند. انژكتورها مكانيكي- الكترومغناطيسي بوده و به فرمان واحد كنترل موتور عمل مي كنند. در زماني كه بايد تزريق سوخت صورت گيرد با گردش ميل سوپاپ و رسيدن بادامك ميل سوپاپ به روي نشيمنگاه انژكتور و فشرده كردن، اين نشيمنگاه با ادامه گردش سوپاپ ؛ سوخت وارد شير كنترل انژكتور شده و با تنظيم دقيق فشار و زمان تزريق در ابتدا و انتها و در طول تزريق بهترين شرايط را براي يك احتراق عالي نسبت به شرايط موتور ، خودرو و محيط فراهم مي كند . واحد كنترل موتور اطلاعات مورد نياز خود را با استفاده از حسگرهاي مختلف دريافت كرده و ابزاهاي مختلفي از جمله انژكتور را كنترل مي كند .

زمان مكش: در اين زمان سوپاپ گاز باز بوده و پيستون از نقطه مرگ بالا به طرف نقطه مرگ پايين حركت ميكند.در اين لحظه خلاء نسبي ايجاد شده كه باعث ميشود هوا وارد سيلندر شود.

زمان تراكم: با حركت پيستون به طرف نقطه مرگ بالا و فشرده شدن هواي وارد شده، فشاري بين 30 تا60 اتمسفر و درجه حرارت به   500تا700 درجه سانتي گراد برسد. هر دو سوپاپ در اين مرحله بسته هسنند.

زمان قدرت: با حركت پيستون به طرف نقطه مرگ پايين سوخت اتميزه از انژكتور به سيلندر تزريق ميگردد. در اين مرحله ازكار موتور فشار به  60تا100اتمسفر و احتراق خود به خودي انجام ميگيرد. در مرحله سوم از كار موتور ديزل نيز هر دو سوپاپ بسته هستند.

زمان تخليه :كه با حركت پيستون از نقطه مرگ پايين به طرف نقطه مرگ بالا دود و پسماندهاي احتراق به دو دليل عمده سيلندر را ترك ميكنند.

فشار باقي مانده در سيلندر

حركت پيستون به طرف بالا وكوچك شدن حجم سيلندر.

هدف از به كارگيري سيستم سوخت رساني در موتور ديزل ،انتقال سوخت از باك به موتور است تا آنجا به داخل محفظه احتراق پاشيده شود و بسوزد.

2. طرز كار مدار فشار ضعيف

باك در زير شاسي و پمپ انژكتور در روي شاسي در ارتفاع بالاتر نصب ميگردد. از آنجايي كه كار پمپ انژكتور يك پمپ فشار قوي است و براي كشيدن سوخت از باك طراحي نشده است لذا ضروري است كه سوخت توسط پمپ اوليه با فشار 1تا 7 اتمسفر از باك كشيده شده و به كانال مكشي ارسال گردد. بنابراين پمپ اوليه در مدار فشار ضعيف اين وظيفه را به عهده دارد كه سوخت را از باك گرفته و با فشار گفته شده به فيلتر رسانده و پس از عمل فيلتراسيون (تصفيه) آن را به كانال مشترك پمپ انژكتور برساند.

موارد مهم برق

۶ بازديد

در واقع پمپ آب كف كش نوعي پمپ گريز از مركز مستغرق است. با به حركت در آوردن موتور كف كش توسط نيروي الكتريسته انرژي جنبشي سيال افزايش پيدا كرده و نهايتا سيال به مقصد دلخواه پمپ مي‌شود.

كاربرد پمپ كف كش شامل كشيدن آب از چاه و يا پمپ شناور و كفكش fb كردن آب هاي زلال، بدون آلودگي يا لجن است.

پمپ شناور چيست؟

پمپ شناور نيز نوعي پمپ كف كش از نوع گريز از مركز و مستغرق است. معمولا جهت انتقال سيال از چاه از آن استفاده مي‌شود، از پمپ آب شناور در چاه‌هاي عميق، صنايع كشاورزي، صنايع باغباني، سيستم‌هاي آتشنشاني، سيستم‌هاي هدايت فاضلاب، شناور حفاري، چاه‌هاي كم‌عمق و عميق، آبنما و فواره‌ها، الكتروپمپ‌هاي شناور سولار  و صنايع نفت و گاز از آن استفاده مي‌گردد.

شباهت ميان پمپ كف كش و شناور

در اين بخش به بيان شباهت‌ها ميان كفكش و شناور مي‌پردازيم:

هردوي اين پمپ‌ها به شكل عمودي ساخته مي‌شوند. در زمان استفاده نيز به شكل عمودي در سيال مورد نظر قرار مي‌گيرند.

هر دوي اين پمپ‌ها از نوع مستغرق هستند به اين معنا كه در زمان كار با آنها بدنه پمپ داخل سيال قرار مي‌گيرد.

هر دو مورد از پمپ‌هاي سانتريفيوژي هستند.نگاهي به تفاوت‌هاي ميان كفكش و شناور

همانطور كه مشاهده كرديد اين دو نوع پمپ از نظر ساختمان ظاهري و عملكرد بسيار مشابه هم هستند. اما تفاوت‌هاي آنها نيز به اين شرح است:

تفاوت ورودي و خروجي

در شناورها ورودي سيال در ميانه بدنه واقع شده است ولي در پمپ كفكش اين ورودي در انتهاي بدنه قرار مي‌گيرد. خروجي شناورها نيز در بالاي بدنه آنها قرار دارد. اما در كف كش‌ها خروجي در كنار پمپ واقع شده است.

تفاوت در جنس بدنه

پمپ‌هاي شناور معمولا از جنس استيل ساخته مي‌شوند. ولي پمپ‌هاي كف كش چدني هستند.

تفاوت در ساختار

شناورها معمولا به شكل دو تكه و با قطر كم ساخته مي‌شوند. اما پمپ‌هاي كف كش به صورت يك تكه ساخته شده و قطر بالاتري نيز نسبت به مدل‌هاي شناور دارند.

تفاوت در تعداد پروانه ها

كف كش‌ها داراي يك يا دو پروانه هستند در حالي كه در پمپ‌هاي شناور چندين پروانه از نوع ديفيوژمي وجود دارد. همين مسئله باعث مي‌شود كه از پمپ‌هاي شناور بتوان در چاه هاي عميق نيز استفاده كرد. به طوري كه پمپ‌هاي كفكش نهايتا مي‌توانند تا ارتفاع 150 متري را پوشش دهند. اما پمپ‌هاي شناور قابليت توليد فشار تا ارتفاع 500 متري را دارند.

تفاوت در جنس پروانه‌ها

در پمپ‌هاي شناور پره ها از جنس پليمر فشرده ساخته مي‌شوند. در حالي كه پروانه‌ها در پمپ كفكش از چدن يا كاباليت تهيه مي‌شود.

جمع‌بندي نهايي

همانطور كه در متن مقاله به آن اشاره كرديم اين دو پمپ ظاهرا از يك خانواده هستند اما در واقع كارايي و عملكرد متفاوتي ارائه مي‌دهند و هركدام از آنها براي استفاده در شرايط خاص و ارتفاع مشخصي طراحي شده است كه كاربر مي‌تواند با توجه به ويژگي هايي كه براي هريك مشخص كرديم بسته به كارايي آن مدل مورد نظر خود را انتخاب كند. با توجه به آن چه در متن در آمد مي‌توان گفت كه پمپ‌هاي شناور داراي كاربرد بيشتري هستند و مي‌توان از آنها در صنايع مختلف استفاده كرد.

پيچيده ترين دستگاه

۱۳ بازديد

مولد اضطراري (Standby)

در بسياري از مشاغل و مناطق امكان دسترسي و استفاده از برق شهري به راحتي وجود دارد اما هر گونه قطع برق حتي به صورت لحظه اي ممكن است موجب خسارات سنگين مالي (براي نمونه در ديتا سنتر ها) و حتي جاني ( در اتاق عمل بيمارستان‌ها) شود.

در اين شرايط  موتور ژنراتور هاي استندباي  Standby به صورت آماده بكار براي جايگزيني با قطع برق شهري وارد مدار مي‌شوند. و ساعت كاركرد آنها ممكن است در ماه از چندين ساعت هم بيشتر نباشد.

مولد پايه (Prime)

براي تامين برق به صورت موقت در صنايع  معادن و كارخانجات و پروژهاي ساختماني و. . . مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

مولد دائم (Continuous)

از ژنراتور دائم كار در نيروگاه گازي و يا امور نيروگاهي در شبكه برق سراسري كه نياز به كاركرد پيوسته دارند استفاده مي‌شود

خروجي برق در ژنراتور ها (تبديل كاوا به كيلووات)دستگاه هاي مولد برق توانايي توليد برق با خروجي هاي متفاوت از 220 تا چندين هزار ولت را دارند اما در بيشتر آنها اين خروجي معادل برق سه فاز و 400 ولت مي‌باشد.

همچنين واحد اندازه گيري توان در اين دستگاه‌ها بر حسب كاوا  KVA (كيلو وات آمپر) محاسبه مي‌شود كه براي تبديل آن به كيلوولت KW مي‌تواند عدد مورد نظر را در 0.8 ضرب كنيد.ر ولتاژ 400 ولت (سه فاز) هم براي تبديل كاوا KVA به آمپر AMP فرمول ساده ديگري وجود دارد. كاوا ضربدر 1.44 مساوي با آمپر خروجي است.برگ سبز گمركي و فاكتور فروش

درهنگام خريد مولد برق، برگ سبز آن از اهميت زيادي برخودار است. با توجه به اين‌كه دستگاه ژنراتور در جابجايي ها در بيشتر اوقات مورد بازرسي قرار مي‌گيرند عدم وجود برگ سبز به معناي قاچاق بودن كالا محسوب شده و توسط پليس توقيف و ممكن است در نهايت مصادره شود.

توصيه ما دريافت فاكتور فروش رسمي از فروشنده ژنراتور است. توصيه ما خريد مستقيم از شركت هاي وارد كننده اصلي به جاي انتخاب واسطه ها مي‌باشد.

گارانتي خريد

گارانتي ژنراتور در هنگام خريد نكته ديگري است كه خريدار بايد نسبت به آن توجه نمايد. گارانتي ها معمولا از  شش ماه تا يكسال و از ساعات كاركرد 400 تا 1000 ساعت (هر كدام كه زودتر فرا برسد) توسط فروشندگان ارائه مي‌شود.

ساعات كاركرد و سال ساخت ژنراتور

در صورت خريد ژنراتور دست دوم علاوه بر برند موتور و ژنراتور و برد كنترل و نوع كوپله بهتر است سال ساخت و ساعت كاركرد آن را نيز در انتخاب خود مورد توجه قرار دهيد.مقايسه گاز ژنراتور و ژنراتور ديزلي (قيمت و نگهداري)

ادامه مطالعه اين مقاله به معناي دسترسي شما به هر دو سوخت مي‌باشد. حالا به بررسي گزينه بعدي مي‌پردازيم

مقدار مبلغ و بودجه در نظر گرفته شده براي خريد ژنراتور، و دليل آن اين است كه ژنراتور هاي گازي در مقايسه با ديزل ژنراتور قيمت بالاتري دارند (در حدود دوبرابر) اما نياز به سرويس و نگهداري به مراتب كمتري دارند (در حدود يك سوم در مقايسه با نوع ديزل) حالا اگر اين مسئله را جور ديگر ببينيم:

اگر بودجه و مبلغ خريد ژنراتور براي ما محدود است مسلما ژنراتور ديزلي گزينه بهتري به نسبت گاز ژنراتور است. هرينه كمتر در خريد و در مقابل نياز به سرويس و نگهداري بيشتر در طولاني مدت.

توجه به برند موتور ژنراتور و انتخاب گزينه مناسب از اساسي ترين نكات در خريد ژنراتور مي‌باشد.برند و شركت‌هاي توليد كننده موتور Engine در ژنراتور

يك دستگاه توليد برق (ژنراتور) از قسمت‌هاي مختلفي تشكيل شده است اما دو قسمت اصلي دارد. موتور به انگليسي: Engine به عنوان نيروي محركه و قسمت ديگر آن، ژنراتور و اگر بخواهيم فني تر به موضوع نگاه كنيم دينام و به انگليسي: Alternator كه با استفاده از نيروي گردشي دريافت شده از موتور، وظيفه توليد برق را انجام مي‌دهد.

در بازار برند هاي مختلفي از موتور و ژنراتور ها وجود دارند. در قسمت موتور از برند آمريكايي كاترپيلار تا برند هاي اروپايي پركينز ، دويتس ، كامينز و . . . همچنين شركت هاي نوظهور چيني همانند لوول و يا حتي چندين شركت ايراني هم در اين بازار حضور دارند.

شركت هاي توليد كننده مولد Alternator

و در قسمت توليد برق ژنراتور Alternator شركت استمفورد انگليس در رده نخست و ساير شركت هاي اروپايي مكالته ، لينز ، مارلي ، لروي سومر و . . . در ساير جايگاه‌ها قرار دارند.

همانطور كه گفتيم يك ژنراتور توليد برق از بخش هاي زيادي تشكيل شده است كه در بالا به دو قسمت مهم و اساسي در آنها پرداخيم. در ادامه اين مقاله نيم نگاهي به ساير قسمت ها خواهيم كرد و به صورت خلاصه به معرفي انها خواهيم پرداخت.

شاسي اصلي (Base Frame)

در دستگاه‌هايي كه از چندين بخش تشكيل شده ما نياز به فريم (شاسي) خواهيم داشت تا بتوانيم همه اين اجزا را بر روي آن پياده كنيم. و اين فريم مي‌تواند كيفيت‌هاي متفاوتي داشته باشد كه با نوع ورق، ضخامت و كيفيت پوشش رنگ مشخص خواهد شد.